//Atikah Radzi's Blog
IKA RADZI

Hello, Thanks visit my Page . Hope you like about my story . Do follow as you can pepps . :)
Coretan





Contac Me

: Your Facebook
: Your Twitter
: Your Instagram
: Your Blog

Be your self
13 Mar 2014 @ 3/13/2014 02:55:00 pm | Swifties (0)

Assalamualaikum. Alhamdulillah sepanjang cuti ni dapat rehat di rumah dengn tenang . Dapat lepas rindu . Dapat kebahagiaan dan rezeki dari Yang Maha Esa.

Dalam dunia ni sebenarnya ada ramai , ada banyak jenis manusia . Ada yang macam tu ada yang macam ni . Jadi kita sebagai half daripada manusia di dunia ni kenalah pandai kawal pandai nilai . Tak salah pun nak buat tu semua . Dan tak susah pun . Just ignore if tak berkaitan dengan korang . Simple right ?

Dalam dunia ni jugak kita tak boleh terlalu percaya manusia . Kita juga tak boleh terlalu baik dengan manusia . Kerana ia akan tikam kita perlahan-lahan sebenarnya . Mesti ramai dah kena bukan ? Adat lah tu kan . Nama pun manusia.

Ada juga yang tak boleh lihat orang lain lebih dari dia . Yes . Memang itu lumrah manusia kan . But if you can think positive you can handle it right ? Tak perlu nak cakap orang bukan-bukan . Tak payah nak sibuk-sibuk hal orang . Just be your self . Simple right ? Biar dia dngan kebahagiaan dia dengan rezeki dia . Jangan nak cakap yang bukan-bukan yang puaka-puaka . Hormat orang lain if you want orang hormat korang juga . 

For example you guys buat hal you guys dan tak pernah atau terdetik nak sentuh nak kacau hal orang . Then orang-orang yang you guys percaya ,yang you guys hormat . Kacau tepi kain korang . Cakap puaka-puaka pasal korang . Judge juga puaka-puaka . Sampai bila je you guys boleh diam . You guys suka bergaduh ? Kalau suka nevermind la if biar dan biar . But me , sangat tak suka . and me simple . If i do that if i do mistake i will be honest . But untuk bertindak jujur tak susah right ? 

Tak kesah siapa yang salah dan siapa yang betul . Untuk perbetulkan keadaan siapa yang betul perlu / siapa yang salah perlu . Itu semua brgantung pada diri seendiri . Kalau rasa that important to other guys just do that . But for me , aku tak suka orang puaka-puaka belakang aku bila aku percayakan orang . Aku tak suka . Dan akuu tak kesah kalau aku yang bertanya , yang mencari , yang menyoal what the problem between me . But aku juga tak suka bila orang tak jujur . If korang jadi aku pun tak suka kan . Manusia pelik je suka bila tak jujur ni .

Tak salah kalau jujur kan . Tak salah kalau mengaku segalanya kan . Aku pun bukan nya teruk sampai tak boleh maafkan orang . Sedangkan Nabi boleh maafkan umat dia . Ini kan aku manusia biasa yang takk putus-putus dengan dosa . Aku tak paksa untuk jujur . Tapi aku harap kalau dah betul tak nak mengaku or what ever tolong jangan putarkan cerita . Tolong jangan nak membuta tuli cakap aku ini . Kalau betul tak puas hati kalau betul tak nak cakap apa tak puas hati . sudah . Cukup . Niat aku nak betulkan mana yang korang tak puas hati . Niat aku cuma tak nak orang bermusuh atau musuh antara satu sama lain .

Kalau korang rasa korang boleh fikir korang fikirlah . Dan tolong juga . Jangan nak judge aku cakap korang itu ini . Ask me first . Kalau membuta tuli korang tak senang dengan apa aku nak cakap . Hello aku pun tak tahan la . Semua part aku nak buat tak boleh kat mata korang . Satu je aku nak pesan . Kita manusia Allah jadikan dan berikan kelebihan dan kekurangan masing-masing. Allah berikan rezeki masing-masing .

Aku bukan tak pernah hidup susah . Aku bukan tak pernah alami hidup susah . Itu aku cakap tolong lah jangan nak judge bukan-bukan kalau tak tahu apa-apa pasal aku . Aku juga bukannya mintak aku pandai buat itu ini . Aku juga ada usaha untuk pandai itu ini . Kalau aku tak pandai itu ini . Kehidupann akan datang ada ke orang nak bagi rezeki dari langit . Tak salah kalau korang nak try anything part yang baru .

Aku fikir aku ni perempuan . Aku fikir masa depan aku . Aku fikir akan datang . Aku fikir itu semua . Korang fikir aku ni dulu pandai masak ? Kau fikir aku ni dulu pandai buat semua ni ? Hello . Kalau kita nak semua ni kita kena usaha . So nanti kalau korang tengok orang tu pandai buat itu ini tak lah nak menganjing kumpul dosa . betul? Aku ni perempuan . Aku tak nak orang kata aku ni perempuan jenis apa semua benda tak reti nak buat . Aku tak nak nanti akan datang suami aku , family suami aku cakap dan pandang rendah dekat aku . Selagi kita mampu kita buat . Usaha . Good job jugak kalau kita nk pesan dekat orang umtuk buat kebaikan . Tapi kita kena ingat cara teguran yang kadang-kadang mengguris hati orang . Dan kita kena ingat setiap amalan yang kita buat untuk patuh pada Allah tak perlu kita khabarkan . Betul ? So jangan fikir orang - orang tak berdoa tak solat . Kita kena ingat juga . Kita buat ikhlas tapi jika kita khabarkan segala apa yang kita buat untukNya . Tiada nilai keikhlasan itu . Wallahualam .

Satu lagi aku nak pesan . Stop . stoplah cari masalah dengan orang . Jangan mintak masalah kalau tak nak ada masalah . Kita kalau nak orang hormat kita , kita kena hormat orang . Kita kalau nak orang hargai kita , kita kena hargai orang . Be your self . Kita didunia ni memang sementara . Tapi sementara kita yang ada ni buat lah apa yang penting untuk diri kita . Memang rezeki bertukar-tukar . Takkan kekal lama . Aku juga sudah merasainya . Dahulu susah kini alhamdulillah tidak lah kaya tidaklah terlampau kaya tapi selesa untuk diri masing-masing . Sentiasa berdoa agar rezeki kita bertambah dan tidak berkurang . Setiap orang lain ujian yg Allah beri . Aku cuba maafkan kalian . Walaupun aku tak tahu apa salah aku dekat kalian . Walaupun aku tak tahu aku ni ada usik part korang ke . Setahu aku tak pernah aku nak usik part korang . Wallahualam lah .

Sekian assalamualaikum . :)

Post a Comment